Откъс от "Градината на Пророка", Джубран Халил Джубран
Страница 1 от 1
разни мисли от Джубран Халил Джубран
Научих се на мълчание от многословния, търпимост - от нетърпеливия и добро - от недобрия, но колкото и да е странно, аз не изпитвам ни най-малка признателност към тези учители.
Любов, която ежедневено не се възражда, ежедневно умира.
Значимоста на човек не се определя от това, колкото е достигнал, а по-скоро. от това което иска да постигне.
Има три вида хора: високомерни, горди и други. Другите още никога не съм ги срещал.
Рождение и смърт -това са две благородни изражения на доблеста.
Факт - това е безполезна истина.
Забвението - вид свобода.
Желанията - полуживот, равнодушие - полусмърт.
В човека има два човека - единия бодърства в тъмнината, другия спи в светът.
Ненавистта е нещо мъртво. Кой от вас би искал да стане гробница?
Значимостта на човека се определя не от това какво е постигнал, а по-скоро от онова, което дръзне да постигне.
Всички ние сме затворници, но едни килии имат прозороци, а други - не...
Великодушието се състои не в това ти да ми дадеш нещо такова, от което аз се нуждая повече от теб, а да ми дадеш онова, без което ти самият не можеш.
Истински добър е онзи, когото единствен от всички смятат за зъл.
Човечеството е река от светлина, която тече от правечността към вечността.
Само немият завижда на многословния.
Много учения приличат на прозоречно стъкло. Ние виждаме истината през него, но то ни и отделя от истината.
Ти си свободен през деня, под слънцето, свободен си и през нощта, под звездите; ти си свободен, когато няма нито слънце, нито луна, нито звезди. Ти си свободен дори когато си затвориш очите за всичко съществуващо. Но ти си роб на обичания от теб, защото го обичаш. И си роб на обичащия те, защото той те обича.
Който чувства в себе си призвание към писателски труд, той трябва да владее знание, изкуство и магия - да познава музиката на думите, изкуството да бъде непресторен и магията на любовта към читателите.
Великодушието се състои не в това ти да ми дадеш нещо такова, от което аз се нуждая повече от теб, а да ми дадеш онова, без което ти самият не можеш.
Случва се измамата да донесе успех, но тя винаги приключва живота със самоубийство.
Този, който разбира истината не е ни най-малко по-долу от онзи, който я изрича.
Какво е тъгата, ако не стена между две градини.
Всяка мисъл, която съм заковал във фраза, съм длъжен да освободя с делата си.
В края на краищата това не е чак толкова лош затвор, само дето не ми харесва стената, която отделя моята камера от съседната. Но, признавам си, че изобщо не мисля да упреквам стражата или Онзи, който е построил този затвор.
Възможно е онзи, който ти дава змия, когато ти го молиш за риба, да няма какво повече да ти даде. Значи според него това е великодушие.
Нека онзи, който си изтрива ръцете в дрехата ти, да я вземе за себе си. Тя може още да му потрябва, а не тебе - вече никога.
За приятел може да се съди само съобразно това колко добре познаваш самия себе си. Кажи ми сега кой от нас е виновен, а кой няма вина?
Истинската същност на другия не е в това какво той ти споделя, а в това, какво той не може да ти сподели. Затова, когато искаш да го разбереш, вслушвай се по-добре не в това какво говори, а в това, което не ти казва.
Може да се случи така, че човек свършва със себе си поради чувството си за самосъхранение.
Ако всичко, което говорят за доброто и злото, е истина, тогава целият ми живот е едно непрекъснато престъпление.
Вярата е оазис в сърце, до което никога няма да стигне керванът на размислите.
Може да забравиш този, с когото си се смял, но никога няма да забравиш онзи, с когото заедно си плакал.
Седем пъти презирах душата си.
Първият път, когато видях, че тя се покорява, за да достигне висоти.
Вторият път, когато забелязах, че тя куца в присъствието на сакати.
Трети път, когато трябваше да избира между трудното и лесното, и тя избра лесното.
Четвертият път, когато тя извърши зло и за свое оправдание каза, че и другите постъпват по същия начин.
Петият път, когато тя, претърпявайки поради своята слабост, представи търпението си за сила. Шестият път, когато с презрение се отвърна от уродливо лице, без да познае, че това е една от нейните маски.
И седми път, когато тя пееше хвалебствена песен и си въобразяваше, че това е добродетел. Макар вълната от думи вечно да се надига в нас, нашите дълбини са вечно безмълвни.
Любов, която ежедневено не се възражда, ежедневно умира.
Значимоста на човек не се определя от това, колкото е достигнал, а по-скоро. от това което иска да постигне.
Има три вида хора: високомерни, горди и други. Другите още никога не съм ги срещал.
Рождение и смърт -това са две благородни изражения на доблеста.
Факт - това е безполезна истина.
Забвението - вид свобода.
Желанията - полуживот, равнодушие - полусмърт.
В човека има два човека - единия бодърства в тъмнината, другия спи в светът.
Ненавистта е нещо мъртво. Кой от вас би искал да стане гробница?
Значимостта на човека се определя не от това какво е постигнал, а по-скоро от онова, което дръзне да постигне.
Всички ние сме затворници, но едни килии имат прозороци, а други - не...
Великодушието се състои не в това ти да ми дадеш нещо такова, от което аз се нуждая повече от теб, а да ми дадеш онова, без което ти самият не можеш.
Истински добър е онзи, когото единствен от всички смятат за зъл.
Човечеството е река от светлина, която тече от правечността към вечността.
Само немият завижда на многословния.
Много учения приличат на прозоречно стъкло. Ние виждаме истината през него, но то ни и отделя от истината.
Ти си свободен през деня, под слънцето, свободен си и през нощта, под звездите; ти си свободен, когато няма нито слънце, нито луна, нито звезди. Ти си свободен дори когато си затвориш очите за всичко съществуващо. Но ти си роб на обичания от теб, защото го обичаш. И си роб на обичащия те, защото той те обича.
Който чувства в себе си призвание към писателски труд, той трябва да владее знание, изкуство и магия - да познава музиката на думите, изкуството да бъде непресторен и магията на любовта към читателите.
Великодушието се състои не в това ти да ми дадеш нещо такова, от което аз се нуждая повече от теб, а да ми дадеш онова, без което ти самият не можеш.
Случва се измамата да донесе успех, но тя винаги приключва живота със самоубийство.
Този, който разбира истината не е ни най-малко по-долу от онзи, който я изрича.
Какво е тъгата, ако не стена между две градини.
Всяка мисъл, която съм заковал във фраза, съм длъжен да освободя с делата си.
В края на краищата това не е чак толкова лош затвор, само дето не ми харесва стената, която отделя моята камера от съседната. Но, признавам си, че изобщо не мисля да упреквам стражата или Онзи, който е построил този затвор.
Възможно е онзи, който ти дава змия, когато ти го молиш за риба, да няма какво повече да ти даде. Значи според него това е великодушие.
Нека онзи, който си изтрива ръцете в дрехата ти, да я вземе за себе си. Тя може още да му потрябва, а не тебе - вече никога.
За приятел може да се съди само съобразно това колко добре познаваш самия себе си. Кажи ми сега кой от нас е виновен, а кой няма вина?
Истинската същност на другия не е в това какво той ти споделя, а в това, какво той не може да ти сподели. Затова, когато искаш да го разбереш, вслушвай се по-добре не в това какво говори, а в това, което не ти казва.
Може да се случи така, че човек свършва със себе си поради чувството си за самосъхранение.
Ако всичко, което говорят за доброто и злото, е истина, тогава целият ми живот е едно непрекъснато престъпление.
Вярата е оазис в сърце, до което никога няма да стигне керванът на размислите.
Може да забравиш този, с когото си се смял, но никога няма да забравиш онзи, с когото заедно си плакал.
Седем пъти презирах душата си.
Първият път, когато видях, че тя се покорява, за да достигне висоти.
Вторият път, когато забелязах, че тя куца в присъствието на сакати.
Трети път, когато трябваше да избира между трудното и лесното, и тя избра лесното.
Четвертият път, когато тя извърши зло и за свое оправдание каза, че и другите постъпват по същия начин.
Петият път, когато тя, претърпявайки поради своята слабост, представи търпението си за сила. Шестият път, когато с презрение се отвърна от уродливо лице, без да познае, че това е една от нейните маски.
И седми път, когато тя пееше хвалебствена песен и си въобразяваше, че това е добродетел. Макар вълната от думи вечно да се надига в нас, нашите дълбини са вечно безмълвни.
Откъс от "Градината на Пророка", Джубран Халил Джубран
"Учителю, говори ни за битието. Какво е да бъдеш?
Днес да бъдеш означава да бъдеш мъдър, но не безучастен към безразсъдния; да бъдеш силен, но не за да унищожаваш слабия; да играеш с малките деца не като баща, а по-скоро като другар, който би искал да научи техните игри;
Да бъдеш непринуден и простосърдечен с възрастните мъже и жени, да присядаш с тях в сянката на старите дъбове, въпреки че самият ти все още вървиш с Пролетта;
Да потърсиш един поет, даже той да живее отвъд седем реки, а в негово присъствие да се смириш — нищо да не искаш, в нищо да не се съмняваш и устните ти да не отронват никакъв въпрос;
Да знаеш, че светецът и грешникът са братя-близнаци, чийто отец е нашият Всемилостив Цар, и че единият се е родил само миг преди другия и заради това ние го приемаме за Престолонаследника;
Да следваш Красотата, дори когато тя те води към ръба на пропастта; и въпреки че тя е окрилена, а ти си безкрил, и въпреки че тя ще прекрачи ръба, ти я последвай, защото там, където няма Красота, няма нищо;
Да бъдеш градина без ограда, лозе без пазач, съкровищница, винаги отворена за минувачите;
Да бъдеш ограбен, излъган, заблуден, да, поведен по грешен път, подмамен, сетне подигран, и все пак при всичко това да гледаш надолу от висината на твоето по-голямо аз и да се усмихваш, знаейки, че има една пролет, която ще дойде в твоята градина да потанцува в листака, и една есен, която ще накара гроздовете да узреят; знаейки, че ако дори само един от твоите прозорци е отворен на Изток, къщата ти никога няма да бъде празна; знаейки, че всички онези, които са смятани за злодеи и разбойници, за мошеници и измамници, са твои братя в нужда и че ти си може би всичко това в очите на блажените обитатели на оня Незрим Град там, горе, над този град.
А сега за вас, чиито ръце майсторят и изнамират всички неща, потребни за уюта на нашите дни и нощи :
Да бъдеш означава да бъдеш тъкач със зрящи пръсти, строител, прозрял светлината и пространството; да бъдеш орач и да чувстваш, че с всяко посято зрънце скриваш съкровище; рибар и ловец, състрадателен към рибата и звяра, ала все пак по-състрадателен към човешкия глад и нужда.
И освен всичко това ще ви кажа ето що: Аз бих искал да имам всеки от вас и всички други хора за помощници в името на човешкото добруване, защото само по този начин можете да се надявате да постигнете своето собствено добро.
Другари мои, обични мои, бъдете смели, не мекушави; бъдете необятни, а не ограничени; и чак до моя и вашия сетен час бъдете наистина вашето по-голямо аз."
В интерес на истината не съм чела тази книга, просто попаднах на цитата и го споделя. Ще се радвам да дискутираме, а и ако някой е чел цялата книга, нека пише иншаАллах.
Днес да бъдеш означава да бъдеш мъдър, но не безучастен към безразсъдния; да бъдеш силен, но не за да унищожаваш слабия; да играеш с малките деца не като баща, а по-скоро като другар, който би искал да научи техните игри;
Да бъдеш непринуден и простосърдечен с възрастните мъже и жени, да присядаш с тях в сянката на старите дъбове, въпреки че самият ти все още вървиш с Пролетта;
Да потърсиш един поет, даже той да живее отвъд седем реки, а в негово присъствие да се смириш — нищо да не искаш, в нищо да не се съмняваш и устните ти да не отронват никакъв въпрос;
Да знаеш, че светецът и грешникът са братя-близнаци, чийто отец е нашият Всемилостив Цар, и че единият се е родил само миг преди другия и заради това ние го приемаме за Престолонаследника;
Да следваш Красотата, дори когато тя те води към ръба на пропастта; и въпреки че тя е окрилена, а ти си безкрил, и въпреки че тя ще прекрачи ръба, ти я последвай, защото там, където няма Красота, няма нищо;
Да бъдеш градина без ограда, лозе без пазач, съкровищница, винаги отворена за минувачите;
Да бъдеш ограбен, излъган, заблуден, да, поведен по грешен път, подмамен, сетне подигран, и все пак при всичко това да гледаш надолу от висината на твоето по-голямо аз и да се усмихваш, знаейки, че има една пролет, която ще дойде в твоята градина да потанцува в листака, и една есен, която ще накара гроздовете да узреят; знаейки, че ако дори само един от твоите прозорци е отворен на Изток, къщата ти никога няма да бъде празна; знаейки, че всички онези, които са смятани за злодеи и разбойници, за мошеници и измамници, са твои братя в нужда и че ти си може би всичко това в очите на блажените обитатели на оня Незрим Град там, горе, над този град.
А сега за вас, чиито ръце майсторят и изнамират всички неща, потребни за уюта на нашите дни и нощи :
Да бъдеш означава да бъдеш тъкач със зрящи пръсти, строител, прозрял светлината и пространството; да бъдеш орач и да чувстваш, че с всяко посято зрънце скриваш съкровище; рибар и ловец, състрадателен към рибата и звяра, ала все пак по-състрадателен към човешкия глад и нужда.
И освен всичко това ще ви кажа ето що: Аз бих искал да имам всеки от вас и всички други хора за помощници в името на човешкото добруване, защото само по този начин можете да се надявате да постигнете своето собствено добро.
Другари мои, обични мои, бъдете смели, не мекушави; бъдете необятни, а не ограничени; и чак до моя и вашия сетен час бъдете наистина вашето по-голямо аз."
В интерес на истината не съм чела тази книга, просто попаднах на цитата и го споделя. Ще се радвам да дискутираме, а и ако някой е чел цялата книга, нека пише иншаАллах.
Similar topics
» проект "Разберете Корана"; Project "Understand Quran"
» "Новината" е от НоваТВ - за секта, проповядваща неразрешен ислям в Пловдивско
» "Исус Христос в Исляма" - новата книга на Радко Попов
» Бойктът - кошмар, който не дава спокойствие на "Израел"
» джамията "Султан Ахмед" (Синята джамия) в Истанбул
» "Новината" е от НоваТВ - за секта, проповядваща неразрешен ислям в Пловдивско
» "Исус Христос в Исляма" - новата книга на Радко Попов
» Бойктът - кошмар, който не дава спокойствие на "Израел"
» джамията "Султан Ахмед" (Синята джамия) в Истанбул
Страница 1 от 1
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите