Вяра и Ислям
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.

3. Разказът за жителите на селището

Go down

3. Разказът за жителите на селището Empty 3. Разказът за жителите на селището

Писане  Hamdi Пон Мар 08, 2010 3:23 am

Жителите на селището



из "Началото и краят" на Ибн Кесир



Аллах Теаля е казал: „И им дай пример с жителите на селището, при което дойдоха пратениците! Изпратихме им двама, а те ги взеха за лъжци. Тогава ги подкрепихме с трети и рекоха: “Наистина сме изпратени при вас.” Рекоха: “Вие сте само хора като нас. Всемилостивия не е низпослал нищо. Вие само лъжете.” Рекоха [пратениците]: “Нашият Господар знае, че наистина сме изпратени при вас. Наш дълг е само ясното послание.” Рекоха: “Предчувстваме злочестие от вас. Ако не престанете, ще ви пребием с камъни и ще ви сполети от нас болезнено мъчение.” Рекоха: “Злочестието ви е от самите вас. Нима да ви се напомня [е злочестие]? Вие сте престъпващи хора.” И дойде мъж от другия край на града - устремен. Рече: “О, народе мой, последвайте пратениците! Последвайте онези, които не търсят отплата от вас и са на правия път! И защо да не служа на Онзи, Който ме е сътворил и при Когото ще бъдете върнати? Нима ще приема други богове, а не Него? Ако Всемилостивия поиска да ме сполети беда, тяхното застъпничество не ще ме избави от нищо и не ще ме спасят. Тогава ще съм в явна заблуда. Аз повярвах във вашия Господар [о, пратеници], чуйте ме!” (След тези думи хората, пред които проповядвал, го убили с камъни и, умирайки, той чул цитираните по-долу слова.) Речено му бе: “Влез в Рая!” Рече: “Ах, да знаеше моят народ как ме опрости моят Господар и ме стори от удостоените!” И не изпратихме срещу народа му след него войнство от небето. Нямаше [нужда] да изпратим. Бе само един Вик и ето ги - изпепелени!” (Йа Син, 36:13-29)

Абдуллах ибн Аббас, Кяб ел-Ехбар, Вехб ибн Мунеббих и много
други предават история за град, наречен Антиохия [араб. Антакия], управляван от цар Антихис ибн Антихис. Този цар бил идолопоклонник. Аллах Теаля изпратил при него трима пратеници, които той неотстъпчиво не искал да последва. Пратениците били Садик, Месбук и Шалом.


Ясно е, че те били пратеници на Аллах Теаля. Катаде е бил на мнение, че те били пратеници, проводени от Месията Иса (алейхисселям). На същото мнение е бил и Ибн Джерир. Той предава от Вехб, от Ибн Сулейман, от Шуайб ел-Джибаи, който е казал, че тези пратеници били Симеон, Йоан и Павел [араб. Шемун, Юхана и Булс], а градът бил Антиохия. Това мнение е слабо, тъй като жителите на Антиохия, при които отишли трима от учениците на Месията (алейхисселям), били първите, които повярвали в него по онова време. Затова Антиохия е бил един от първите четири града, в които съществували християнски патриаршии. Тези четири града били Антиохия, Йерусалим, Александрия и Рим, а впоследствие и в Константинопол била сформирана патриаршия. Въпреки това жителите на тези градове не били унищожени, докато жителите на споменатото в Корана селище били напълно изтребени, след като убили техния пратеник: Бе само един Вик и ето ги - изпепелени!” Няма противоречие между двете тълкувания в случай, че тримата пратеници на Аллах били изпратени при по-ранните жители на Антиохия, които били опровергани и били унищожени. След това земята им била населена с нови обитатели и по времето на Месията (алейхисселям) новите жители повярвали на тримата пратеници, които той изпратил при тях. И Аллах знае най-добре!

Що се отнася до твърдението, че разказът, споменат в Свещения Коран, се отнася за учениците на Иса (алейхисселям), то това мнение е слабо. Очевидно е, че от контекста се разбира, че пратениците били изпратени от Аллах.

Аллах Теаля е казал: „И им дай пример…”, т.е. на твоя народ, о, Мухаммед (саллеллаху алейхи веселлем), „…с жителите на селището, при което дойдоха пратениците! Изпратихме им двама, а те ги взеха за лъжци. Тогава ги подкрепихме с трети…”, т.е. подкрепихме ги с трети пратеник, „…и рекоха: “Наистина сме изпратени при вас.” Жителите на селището рекли, че пратениците са само човешки същества и отхвърлили идеята, че Аллах Теаля може да изпрати човешки същества като Свои пратеници на човечеството. Пратениците твърдели, че Аллах знае, че те са били изпратени при тях и че ако лъжели, Той със сигурност щял да ги накаже с най-строгото от всички наказания. Те добавили: Наш дълг е само ясното послание.”, т.е. това е, за което сме изпратени, а напътствието и заблудата са единствено от Аллах Теаля. Рекоха: “Предчувстваме злочестие от вас.”,т.е. от това, което сте донесли. Ако не престанете, ще ви пребием с камъни и ще ви сполети от нас болезнено мъчение.”, т.е. те ги заплашили с огорчаващо унижение [лоши думи] и с убийство [пребиване с камъни]. Рекоха [пратениците]: “Злочестието ви е от самите вас.”,т.е.то ще ви засегне лошо. „Нима да ви се напомня [е злочестие]?, т.е. нима, защото ви напомнихме напътствието и ви приканихме към него, ни заплашвате с убийство и огорчаващо унижение? Вие сте престъпващи хора.”, т.е. вие престъпвате всички граници като не вършите правилното и не се подчинявате на Аллах.

Аллах Теаля е казал: И дойде мъж от другия край на града - устремен.”, за да подкрепи пратениците и да заяви своята вяра
в тях. Рече: “О, народе мой, последвайте пратениците!
Последвайте онези, които не търсят отплата от вас и са на правия път!”, т.е. те ви канят към абсолютната истина, без да искат отплата или награда от вас. Тогава той ги приканил да служат единствено на Аллах и да не съдружават с Него нищо, което не може да направи нищо нито в сегашния живот, нито в отвъдното. „Тогава ще съм в явна заблуда.”, т.е., ако изоставя служенето на Аллах и започна да служа на нещо друго.


После повярвалият мъж рекъл на тримата пратеници: Аз повярвах във вашия Господар, чуйте ме!”, т.е. чуйте моите думи и бъдете свидетели пред Господаря си! Или: о, народе мой, чуйте моето свидетелство за вярата на тези пратеници. После го убили или чрез замеряне с камъни до смърт, или чрез нахапване, или чрез внезапно нападение на един от тях срещу него. Ибн Исхак предава от някои свои съвременници с първоизточник Абдуллах ибн Месуд, че хората се нахвърлили върху тялото му, докато счупили врата му.

Ес-Севри предава от Асим ел-Ехвал, от Ебу Меджлез, който е казал: „Името на мъжа е Хабиб ибн Мурри, за когото е казано, че е бил дърводелец, въжар или обущар. И е казано, че той извършвал своите богослужения в пещера. Аллах знае най-добре!

Абдуллах ибн Аббас (радийаллаху анхума) е казал: „Той е бил Хабиб, дърводелец, който бил болен от проказа. Той бил щедър, но накрая бил убит от собствения си народ. Затова Аллах Теаля е казал: “Влез в Рая!”,т.е. когато той бил убит от народа си, Аллах го въвел в Рая. Като видял удоволствията и насладите в него, той рекъл: “Ах, да знаеше моят народ как ме опрости моят Господар и ме стори от удостоените!”, т.е. само да вярваха в това, в което съм вярвал аз, и те щяха да имат онова, което току-що получих.”

Ибн Аббас (радийаллаху анхума) е казал: „Той съветвал своя народ по време на живота си, казвайки: “О, народе мой, последвайте пратениците!”, и след смъртта си: “Ах, да знаеше моят народ как ме опрости моят Господар и ме стори от удостоените!” В допълнение Катаде е казал: „Вярващият винаги дава съвети, заради онова, което вижда от благата на Аллах: “Ах, да знаеше моят народ как ме опрости моят Господар и ме стори от удостоените!”,т.е. той пожелал народът му да знае за благата, с които Аллах го е удостоил.” И е добавил Катаде: „Кълна се в Аллах, Той дори не е предупредил народа му и не ги е обвинил за убийството: Бе само един Вик и ето ги - изпепелени!”

Аллах Теаля е казал: И не изпратихме срещу народа му след него войнство от небето. Нямаше [нужда] да изпратим.”, т.е. не е било нужно Аллах да изпрати срещу тях войнство от небето, за да отмъсти за Своите пратеници. Това е тълкуванието на Ибн Исхак с първоизточник Ибн Месуд.

Муджахид и Катаде са казали: „Това означава, че Аллах не им е изпратил друго послание.” Ибн Джерир е казал: „Първото тълкувание изглежда по-правилно, защото Аллах Теаля е казал след това: Нямаше [нужда] да изпратим.”, т.е. не е било нужно Аллах да изпрати нещо, за да ги накаже, когато отхвърлили Неговите пратеници и убили Неговия приближен: Бе само един Вик и ето ги - изпепелени!”

Тълкувателите са казали: „Аллах е изпратил Джибрил (алейхисселям), който взел властта върху портата на селището и се извикал веднъж и ето ги - изпепелени!”,т.е. те затихнали в мълчание, неподвижни и умрели.

Всичко това сочи, че градът, споменат в Корана, не е Антиохия, защото жителите на Антиохия вярвали в Аллах и последвали учениците на Месията Иса (алейхисселям). Освен това е казано, че Антиохия е бил първият град, чиито жители повярвали на Месията (алейхисселям).

Hamdi

Брой мнения : 13
Join date : 08.03.2010

Върнете се в началото Go down

Върнете се в началото

- Similar topics

 
Права за този форум:
Не Можете да отговаряте на темите